Stillevens
Hoe zet je een stilleven op?
Ik heb hier als voorbeeld een stilleven genomen naar aanleiding van een uitstalling op het aanrecht (voor een lunch).
Dit om te laten zien dat alles een onderwerp kan zijn. Dus niet noodzakelijk een bewust gemaakte compositie.
- Je begint met een schets waarbij je een uitsnijding neemt van wat aanwezig is. Hierbij kun je je eigen fantasie w.b. vormgeving laten werken. Dus van realistisch tot vervorming.
Ruimtewerking ontstaat door overlapping van de voorwerpen. Dynamiek door bijvoorbeeld het beeld schuin te nemen. - Vervolgens ga je met acrylverf de voorwerpen kleur geven. Hierbij meteen licht schaduw aanbrengen.
- In een aantal lagen verdiep je de vormen, meer licht/schaduw en details. Hoe langer je doorwerkt in lagen hoe interessanter vaak je schilderij.
Beschouw het als een studie, meer ontspannend dan wanneer je vindt dat het meteen een kunstwerk moet worden.
Zelf schilder ik dan bij voorkeur op stevig papier, Engels karton genaamd. Als je dat nat opspant werkt dat heel fijn. Een nog leuker resultaat krijg je wanneer je een rand afplakt met schilder afplakband.
Deze schetsmatige studies verdiepen het goed leren kijken naar voorwerpen.
Wil je daarna verder, dan zou je een voorbeeld kunnen nemen aan het bordje met gesneden fruit.
Eigenlijk is de werkwijze dezelfde. Schets (nauwkeurig), opzet in licht schaduw met acryl. Daarna uitwerking bv. In olieverf. Dat geeft iets meer mogelijkheid om te glaceren, d.w.z. dunne transparante lagen aanbrengen. Noodzakelijk om een juiste structuur te krijgen. Ook hier geldt dat hoe meer lagen je gebruikt hoe fijner de huid van de voorwerpen.
Krijttekeningen van bomen en landschappen
Een hele goede oefening in observeren is het tekenen van bomen.
Wanneer je de bijgevoegde foto’s van bomen bekijkt ontdek je dat elke soort zijn eigen structuur heeft. Het karakter daarvan weergeven leert je heel veel, kijken en schetsen.
Gebruik daarvoor een conté-potlood of nog liever -op groot formaat- een Siberisch krijt.
Houtskool kan ook maar geeft al snel een vlekkerig en minder streak resultaat.
Ik heb een paar voorbeelden bijgevoegd van uitwerkingen.
Daarbij laat ik bewust een deel van het landschap wegvallen. Dat deel dat het minst interessant is, hierdoor valt de aandacht meer op het belangrijkste van je voorstelling.
Nadat je eerst een schets gemaakt hebt kun je de voorstelling uitwerken met aandacht voor de contrasten daarin. Bedenk dat een tekening zonder contrasten heel saai overkomt.
Tip: Schets uit de losse pols, dus niet je krijt beetpakken alsof je aan het schrijven bent. In de volle hand lukt het beter. Ook handig, schets in grote lijnen eerst wat waar komt. Daarmee voorkom je dat de voorstelling niet op je papier past.
Het werken met paletmes
Een mooi onderwerp voor de uitwerking met paletmes is een landschap met hoge luchten.
- De opzet is daarbij gemakkelijk en door de horizon laag te houden geef je de lucht met wolken veel ruimte.
- Bij de uitwerking is het belangrijk je schets, op groot doek of papier, in grote lijnen neer te zetten.
- Vervolgens schilder je met een grote brede kwast je opzet in met acrylverf.
- Wanneer je vervolgens met een paletmes de verf aanbrengt volg dan deze regels.
Meng de kleuren niet op een palet maar neem een of meerdere kleuren meteen op je mes en smeer deze meteen op je ondergrond. Met korte halen kun je de kleuren mengen tot het gewenste resultaat.
Gebruik royaal verf, overdrijf het niet en meng de volgende kleuren als overgang naar de vorige kleur. Zo werk je geleidelijk naar je eindresultaat toe. Onderstaand een paar voorbeelden van uitwerkingen en foto’s van luchten.